In het artikel van Follow the Money op 13 oktober wordt aandacht besteed aan huis-aan-huis- en straatwerving door goede doelen in Nederland. Wij zijn geschrokken van wat werfbureaus verdienen. Straatwerving is bij ons al een langere tijd een punt van discussie en we zijn intern aan kijken naar eventuele vervolgstappen die we moeten nemen. Voor nu is het nog nodig om aan straatwerving te doen, want zo creëren wij bewustzijn over proefdiervrij onderzoek en om mensen te vragen donateur te worden.

Je leest hier wat Goede Doelen Nederland zegt over huis-aan-huis- en straatwerving.

Proefdiervrij testen is beter voor mens én dier

Proefdiervrij wil proefdieren overbodig maken. In Nederland worden gemiddeld 450 duizend dierproeven gedaan. Maar dieren zijn geen mensen. Zo zijn 9 van de 10 medicijnen, die ontwikkeld zijn door dierproeven, niet werkzaam of veilig voor mensen. Gelukkig ontdekken we steeds meer manieren om onderzoek te doen zonder dat hier een muis, rat, hond of een ander dier voor nodig is. Dat bespaart niet alleen veel dierenleed, maar zorgt ook voor betere en betrouwbaardere resultaten voor mensen.

Persoonlijk contact via huis-aan-huis werving

Huis-aan-huiswerving is voor ons een belangrijke manier om donateurs te werven die bijdragen aan proefdiervrij onderzoek. Deze manier van werven biedt ons de mogelijkheid om persoonlijk contact te hebben, en uit te wijden over het belang van proefdiervrije onderzoeksmodellen. We bereiken mensen die we anders niet zouden kunnen vertellen hoeveel dierproeven er nog worden uitgevoerd én dat er al meer alternatieven beschikbaar zijn dan vaak gedacht wordt. Mede met behulp van de donateurs die we op deze manier werven, kunnen wij innovatief wetenschappelijk onderzoek financieren.

Fondsenwerving kost geld

Het werven van donateurs via huis-aan-huiswerving is jammer genoeg niet gratis. Of werving nou via straatwerving is of via social media, er gaan kosten mee gepaard. Wij besteden 25% van onze totaalopbrengst aan het werven en behouden van trouwe donateurs. Maar liefst 99% van onze opbrengst komt van particuliere donateurs, dit betekent dat minder dan 1% komt van bedrijven, organisaties en subsidies. Wij vinden het belangrijk dat onze donateurs weten waar hun geld naartoe gaat. In ons jaarverslag 2021 kun je daarom meer lezen over onze opbrengsten en kosten.

Iedere gedoneerde euro, ook geworven via een wervingsbureau, gaat natuurlijk direct naar het goede doel. Maar iedere organisatie, ook een goed doel, maakt nu eenmaal kosten die betaald moeten worden. Waar het om gaat is dat de kosten fondsenwerving zo laag mogelijk blijven en daar zijn goede doelen heel zorgvuldig in’, zegt Margreet Plug, directeur Goede Doelen Nederland

Huis-aan-huiswerving blijft belangrijk voor fondsenwerving en voorlichting

Proefdiervrij richt zich op het stimuleren van de ontwikkeling van proefdiervrije innovatie, het opbouwen van samenwerkingen en een positieve benadering. Toch is ook het informeren over het probleem, de dierproef, van essentieel belang om de waarde van de oplossing in te zien. Daarom informeren wij zoveel mogelijk mensen over de problemen die dierproeven met zich meebrengen en welke oplossing wij in samenwerking met o.a. wetenschappers bieden. Een-op-een communicatie zoals bij huis-aan-huis werving is een goede manier om uitgebreid te informeren.