Persbericht: Maas in Europese cosmeticawet

Duizenden proefdieren dreigen te lijden door maas in Europese cosmeticawet

Persbericht door Stichting Proefdiervrij

Den Haag, 01 juni 2021 – Vorige maand maakten we kennis met Ralph, een proefkonijn dat de hoofdrol speelt in de korte animatiefilm Save Ralph. Bekende acteurs als Taika Waititi, Ricky Gervais en Zac Efron vertellen in het filmpje het verdrietige verhaal van proefkonijnen in cosmetica-onderzoek. Het filmpje zorgde internationaal voor enorme ophef, want veel mensen wisten niet dat cosmetica nog op proefdieren wordt getest. Tot voor kort was dit in Europa ook niet zo, maar door een maas in de wet worden er weer duizenden proefdieren gebruikt in cosmetica-onderzoek. Onnodig, vindt Stichting Proefdiervrij, want we zijn verder dan je denkt. Er bestaan inmiddels namelijk diverse onderzoeksmethoden die proefdieren overbodig kunnen maken.

Europese cosmeticawet in gevaar

Dierproeven vinden wereldwijd plaats. Het filmpje over proefkonijn Ralph was met name gericht op het publiek in de Verenigde Staten, maar ook in Europa worden er jaarlijks nog honderdduizenden proefdieren gebruikt.

Stichting Proefdiervrij heeft zich daarom jarenlang hard gemaakt voor proefdieren in cosmetica-onderzoek: met succes. Sinds 2013 geldt er in Europa namelijk een handels- en testverbod op cosmetica. Dit betekent dat cosmeticaproducten niet langer op proefdieren getest worden en dat op proefdier geteste cosmeticaproducten ook niet in Europese winkels verkocht worden.

Helaas is dit verbod in gevaar. Een maas in de wet stelt namelijk dat cosmetica-ingrediënten toch op dieren getest mogen worden, om zo de veiligheid van medewerkers in het productieproces te garanderen. Deze maas in de wet zorgt ervoor dat een hoop proefdieren onnodig lijden: het testen van cosmetica kan namelijk ook zonder proefdieren, zegt Stichting Proefdiervrij.

Saskia Aan, adviseur wetenschap & innovatie Proefdiervrij: “We zijn goed in staat om de veiligheid van de werknemers die bij het productieproces betrokken zijn te garanderen. De ingrediënten worden al jarenlang niet meer op dieren getest en toch hebben we veilige cosmetica op de markt. Proefdieren in cosmetica-onderzoek zijn dus niet meer nodig.”

Samenwerken op Europees niveau

We zijn verder dan je denkt, maar we zijn er nog niet. Daarom werkt Stichting Proefdiervrij samen met diverse Europese dierenwelzijnsorganisaties om de maas in de wet aan te kaarten bij de Europese Commissie. Afgelopen december ondertekenden 463 cosmeticamerken en dierenbeschermingsorganisaties (onder andere Stichting Proefdiervrij) al een open brief aan de Europese Commissie, die oproept tot de handhaving van de cosmeticawet.

Sinds 2020 is Proefdiervrij tevens aangesloten bij de Eurogroup for Animals, een Europese dierbelangenorganisatie die de komende jaren proefdieren als thema hoog op de agenda heeft staan. Door samen te werken met internationale organisaties zorgen we ervoor dat heel Europa zich gaat hardmaken voor proefdiervrije innovatie, zodat proefdieren als konijn Ralph niet meer onnodig hoeven te lijden.

Jaarlijks bijna een half miljoen proefdieren in Nederland

Helaas vallen de duizenden proefdieren die gebruikt worden in cosmeticatesten bijna in het niet bij de honderdduizenden proefdieren die gebruikt worden in wetenschappelijk onderzoek.

In onderzoek naar onder andere ziekten, medicijnen en andere giftige stoffen, worden jaarlijks alleen al in Nederland gemiddeld een half miljoen proefdieren gebruikt. In Europa gaat het jaarlijks zelfs om meer dan 10 miljoen proefdieren. Stichting Proefdiervrij zet zich daarom in op het vervangen van proefdieren in wetenschappelijk onderzoek door proefdiervrije alternatieven. Zij bundelen hun krachten samen met de wetenschap, overheid en het bedrijfsleven en vervullen hierbij een voortrekkersrol.

Konijn op arm proefdier coesmetica Iris Sijbom

Fotograaf Iris Sijbom – voor Stichting Proefdiervrij

We zijn verder dan je denkt

Een veelvoorkomende misvatting is dat wetenschappelijk onderzoek nog niet zonder proefdieren kan. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen denken dat het een kwestie is van óf onderzoek met proefdieren, óf helemaal geen onderzoek.

Dit is niet het geval. De laatste jaren gaat de ontwikkeling van alternatieven die dierproeven overbodig maken erg snel. Stichting Proefdiervrij gelooft dat een toekomst zonder proefdieren mogelijk is. Er worden steeds meer alternatieven ontwikkeld die proefdieren in onderzoek overbodig kunnen maken. Om meer bewustzijn rondom proefdiervrij onderzoek te creëren, is Stichting Proefdiervrij van start gegaan met de nationale campagne ‘We zijn verder dan je denkt’.

-NOOT VOOR DE REDACTIE-
Niet voor publicatie

• Neem voor meer informatie en/of beeldmateriaal contact op met Romy Penningnieuwland – penningnieuwland@proefdiervrij.nl
  • Foto’s (copyright) gemaakt door Iris Sijbom voor Proefdiervrij