Hoewel we in Europa al 5 jaar een verbod hebben op het testen van cosmetica op dieren en het importeren van op dieren geteste cosmetica, geldt dat nog niet wereldwijd. In de strijd voor een internationaal verbod gaat nu ook Unilever zich mengen, en dat is goed nieuws.
In het kort:
- Unilever sluit aan bij campagne #BeCrueltyFree van HSI
- Samen pleiten zij voor een wereldwijd verbod op dierproeven voor cosmetica
- In Europa zijn dierproeven bij cosmetica al sinds 2013 verboden
- Buiten Europa verschilt dit per land
- Dove (bekendste merk van Unilever) krijgt ook het PETA-keurmerk
Unilever sluit aan bij #BeCrueltyFree
De leverancier van cosmetica- en verzorgingsproducten gaat een samenwerking aan met de Humane Society International (HSI), een internationale dierenbeschermingsorganisatie. Zij sluiten zich aan bij hun onlangs gelanceerde campagne #BeCrueltyfree. Unilever en HSI hopen zo de druk op landen als China, de VS en Canada op te voeren zodat ook in die landen de wetgeving wordt aangepast.
Cosmetica testen op dieren is onnodig
Unilever geeft zelfs aan bereid te zijn om producten terug te trekken uit landen waar dierproeven verplicht zijn. Wij juichen deze toe ontwikkeling. Het testen van cosmetica op dieren is onnodig, dit heeft het Europese verbod laten zien. Het wordt tijd dat de rest van de wereld hier ook mee stopt.
Dove krijgt PETA-keurmerk
Het PETA Cruelty-Free logo komt vanaf januari op alle verpakkingen van Dove te staan. Alhoewel zij al 30 jaar niet meer op dieren testen, hebben zij nu pas het keurmerk gekregen.
UPDATE: De Chinese overheid heeft een werkgroep opgericht die gaat werken aan het herzien van de regels rondom vereiste dierproeven voor cosmetica in het land. De werkgroep zal zich richten op de ontwikkeling en validatie van proefdiervrije testmethodes. Deze stap laat zien dat ook China bereid is te veranderen en meer aandacht gaat schenken aan verminderen (en hopelijk vervangen) van dierproeven.