Welkom bij Drijfveren. Normaalgesproken vertellen onderzoekers in dit blog over hun drijfveren voor het uitvoeren van proefdiervrij onderzoek, maar deze keer is het aan onze collega Janneke den Besten–van Ravenswaaij. Vanuit haar functie als medewerker wetenschap en communicatie geeft zij colleges aan studenten over proefdiervrije innovaties. In dit blog vertelt Janneke over haar drijfveren voor en haar ervaring met het geven van de colleges.
Verwarrend proefdierenonderzoek
“Voordat ik aan de slag ging bij Proefdiervrij, was ik bezig met een promotieonderzoek. Dit was een onderzoek naar gedrag bij mensen met een verstandelijke beperking. Voor dit onderzoek hoefde ik zelf geen proefdieren te gebruiken, maar veel andere PhD-studenten en onderzoekers gebruikten wel proefdieren in hun onderzoeken. Deze onderzoekers kozen voor het gebruiken van proefdieren, omdat zij hiermee iets over het gedrag van mensen wilden ontdekken. Dit vond ik toen best wel verwarrend, want voor mijn gevoel was het verband tussen het proefdieronderzoek en de menselijke situatie vaak moeilijk te leggen. Doordat ik hier meer over na ben gaan denken ben ik uiteindelijk bij Proefdiervrij terecht gekomen in de functie van medewerker wetenschap en communicatie.”
Grote tegenstelling
“In deze functie geef ik ook colleges over proefdieren en proefdiervrije innovaties aan studenten. Die colleges geef ik aan veel verschillende universiteiten en hogescholen in Nederland. In veel gevallen geef ik dit college binnen de cursus Proefdierkunde. Tijdens deze cursus leren master- of PhD-studenten hoe zij moeten werken met proefdieren. In eerste instantie lijkt er een grote tegenstelling te zijn tussen deze cursus en ons doel als organisatie, omdat wij proefdieren helemaal willen vervangen en deze jonge onderzoekers gaan werken met proefdieren. Maar tijdens deze colleges zie ik onder deze studenten juist ontzettend veel motivatie om na te denken over het gebruik van proefdieren. Tijdens de colleges ga ik met hen in gesprek over het gebruik van proefdieren, hoe proefdieren vervangen kunnen worden en waar dit misschien nog een uitdaging is. Dit zijn vaak heel open gesprekken, waarin niet alleen de studenten, maar ik zelf ook heel veel leer over wat er allemaal al wel en niet mogelijk is op dit gebied.”
Inspiratie voor jonge onderzoekers
“Daarnaast zie ik dat studenten geïnspireerd raken en meer interesse krijgen in proefdiervrije innovaties door de colleges. Vaak komen er na afloop van het college studenten naar mij toe die hierover nog verder in gesprek willen. En er komen mooie dingen voort uit de colleges. Zo kwam ik een student, die ik had ontmoet tijdens een college binnen de cursus Proefdierkunde, later tegen bij een evenement gericht op proefdiervrije innovaties. Zij vertelde dat zij door het college van Proefdiervrij pas voor het eerst tijdens haar studie had gehoord over de mogelijkheden van proefdiervrije innovaties. En dat zij zich hier helemaal in aan het verdiepen was. Ook heeft een PhD-student naar aanleiding van ons college binnen de cursus Proefdierkunde financiering bij ons aangevraagd voor een proefdiervrij onderzoeksproject.
Hoe dit precies is gegaan, dat lees je in ons volgende drijfverenblog, waarin deze student zijn verhaal doet.”
Janneke inspireert ons, en wat nog belangrijker is, zij inspireert anderen. Zij bewijst dat proefdiervrije wetenschap de toekomst heeft. Samen vergroten we onze impact naar een wereld zonder dierproeven.