Proefdiervrij Venture Challenge

Proefdiervrij Venture Challenge

Van januari 2026 tot en met april 2026 organiseert Proefdiervrij de zesde editie van de Proefdiervrij Venture Challenge. Tijdens deze challenge worden onderzoekers begeleid bij het opzetten van een venture plan, waarbij een wetenschappelijke doorbraak binnen de life sciences wordt omgezet in een solide business case.

Van het lab naar de industrie

Sinds 2021 organiseert Proefdiervrij de Proefdiervrij Venture Challenge. Wij willen de impact van proefdiervrij onderzoek op het gebruik van proefdieren vergroten en versnellen. Een manier om dit te realiseren is door de positie van proefdiervrije modellen te versterken door het opzetten van een commerciële organisatie. Dit gebeurt echter nog te weinig door gebrek aan ervaring en kennis van wetenschappers. Goede begeleiding door ervaringsdeskundigen is daarom essentieel.

De Proefdiervrij Venture Challenge voorziet in deze behoefte.

Het programma

Tijdens een programma van ongeveer 3 maanden worden de teams begeleidt bij het opzetten van een venture plan, waarbij een wetenschappelijke doorbraak binnen de life sciences wordt omgezet in een solide business case. Deelnemers leren verschillende vaardigheden die nodig zijn om een onderneming op te zetten of verder uit te bouwen. Gedurende het programma werken ze aan hun ‘pitch’ en komen ze in contact met Life Sciences experts, investeerders en ervaren ondernemers. De begeleiding van de teams is in handen van het team van GameChanger Challenge BV. Dit team van ervaren ondernemers organiseerde ook al meer dan 20 edities van de reguliere Venture Challenge (van de NWO).

Het programma van de Proefdiervrij Venture Challenge bestaat uit twee 3-daagse bootcamps, met daartussen coachingsessies en als afsluiting een finaledag met feestelijke prijsuitreiking. De bootcamps zijn een afwisseling van plenaire sessies, groepsopdrachten en gastsprekers met ervaring uit de praktijk. In de finale presenteren de teams hun start-up aan de jury, bestaande uit experts uit het wetenschappelijke veld en uit het bedrijfsleven, en aan een panel van investeerders.

venture challenge

Verloop van Proefdiervrij Venture Challenge

Meer informatie

De Proefdiervrij Venture Challenge is gebaseerd op de reguliere Venture Challenge voor startende ondernemers, maar met een aangepast domein. Innovaties die in aanmerking komen voor de Proefdiervrij Venture Challenges moeten namelijk voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Het betreft een 100% proefdiervrije innovatie die ook geen gebruikmaakt van dieren die niet onder de Wet op de Dierproeven vallen. Dit betekent ook geen garnalen, fruitvliegjes etc., maar ook geen slachthuismateriaal.*
  • Het betreft een idee in o.a. de volgende sectoren: medisch, voedsel, cosmetica, farma, chemie- deze lijst is niet uitputtend.
  • De innovatie kan een aantoonbare impact genereren op proefdiergebruik. De vraag “welke impact kan de innovatie hebben op proefdiergebruik in het algemeen- op korte en/of langere termijn” moet met argumenten beantwoord kunnen worden.
  • Wanneer het in vitro methoden betreft, wordt bij voorkeur een FCS-vrij medium gebruikt.

*Eventueel gebruik van reeds bestaande proefdierdata is alleen mogelijk in overleg en in combinatie met humane data (bestaand of nieuw).

Aan de Proefdiervrij Venture Challenge kunnen maximaal 6 teams mee doen. Een selectiecommissie zal deze teams kiezen uit de binnengekomen aanmeldingen.

Meedoen aan de Proefdiervrij Venture Challenge is mogelijk voor teams die aan de volgende voorwaarde voldoen:

 

1. Het teams bestaat uit minstens 3 en max. 5 personen.

2. Het team wil een nieuw product, proces of dienst op de markt te brengen, die gebaseerd is op een nieuwe technische vinding of een nieuwe toepassing van een reeds bestaande technologie, voortkomend uit wetenschappelijk onderzoek. Deze moet vallen binnen de eerder genoemde scope.

3. Het team is bereid mee te werken aan communicatie vanuit Proefdiervrij. Proefdiervrij houdt hierbij rekening met eventueel gevoelige/geheime informatie: de nadruk in de communicatie ligt op de motivatie om mee te doen, waarom proefdiervrij, welk verwacht effect op proefdiergebruik, etc.

4. Wanneer het idee het opzetten van een bedrijf omvat, moet dit gericht zijn op landen binnen de EU, waarbij er een duidelijke link is met Nederland (bijvoorbeeld door een NL oprichter, grote klant o.i.d.)

Indien de aanvraag wordt gedaan door een start-up, geldt dat de start-up niet langer bestaat dan 5 jaar.

1. Behoeften van klanten
→ Begrijp wie je innovatie gaat gebruiken en welk probleem het voor hen oplost. Het gaat om de verschuiving van ‘wat ik heb gemaakt’ naar ‘wie heeft het nodig en waarom’.

2. Waarde creëren
→ Leer hoe je idee voordelen oplevert – voor patiënten, wetenschappers of bedrijven – en hoe je die waarde duidelijk kunt uitdrukken.

3. Een langetermijnperspectief creëren
→ Denk verder dan je eerste prototype: wat is de visie voor de komende 5-10 jaar? Wie zal je innovatie in stand houden, uitbreiden of overnemen?

4. Concurrentievoordeel definiëren
→ Bepaal wat jouw aanpak beter of uniek maakt in vergelijking met anderen – technologie, kosten, snelheid of ethische impact.

5. Pitchen voor investeerders
→ Oefen met het duidelijk en overtuigend presenteren van jouw idee, zodat anderen het potentieel ervan zien – niet alleen de wetenschap, maar ook het verhaal.

6. Financiële modellen
→ Krijg een basiskennis van hoe je kosten, prijzen en potentiële inkomsten kunt inschatten – en maak van jouw innovatie een duurzame businesscase.

In ieder geval heb je 1 uur per week 1-1 coaching. Daarnaast komen de uren voor je onderzoek en de uren voor je venture plan. Dit aantal uren per week is heel erg afhankelijk van het team: Ben je al ver in het proces? Hoe scherp heb je alles voor ogen? Heb je grote stappen kunnen zetten tijdens de bootcamps?

Je levert drie eindproducten aan, namelijk:

1) een pitch voor investeerders

2) een pitch voor algemene publiek

3) Venture plan voor investeerders

2000 euro voor een team van 3 personen + 500 euro extra per extra persoon (maximum team van 5 personen).

Als je meedoet aan de Venture Challenge zijn de volgende data cruciaal om je agenda te zetten:

5 januari: Deadline voor aanmeldingen
9 januari en 12 januari: Interviews
4-6 februari: Bootcamp I
18-20 maart: Bootcamp II
10 April (hele dag): Finale
24 April (hele dag): Prijsuitreiking

De winnaar van de Proefdiervrij Venture Challenge 2025 is HeartSmart. Dit team (bestaande uit Renée Moerkens, Milica Dostanic, Isabel Sariol en Dennis Nahon) ontwikkelde een proefdiervrij hartmodel dat hartfibrose (het verstijven van hartweefsel) nauwkeurig kan onderzoeken met 95% minder cellen dan traditionele methoden. Ze gingen zelfs een stap verder door een volledig diervrije hydrogel te ontwikkelen, waarmee hun model niet alleen proefdiervrij, maar ook vrij van dierlijk materiaal is.

Met het prijzengeld van €25.000 gaat HeartSmart hun innovatie verder op de markt brengen.

Heb jij vragen met betrekking tot de aanmeldingsprocedure of de Proefdiervrij Venture Challenge in het algemeen? Neem dan contact op met Anne Burgers.

“Met behulp van de Proefdiervrij Venture Challenge kunnen proefdiervrije modellen de stap gaan maken van ontwikkeling naar echte toepassing. Op die manier kunnen ze nog beter bijdragen aan een wereld zonder proefdieren.”

Anne Burgers, adviseur wetenschap en innovatie
Anne Burgers

Actueel

E-mail icoon blauw

Nieuwsbrief voor wetenschappers

Ben jij werkzaam in het onderzoeksveld? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief over proefdiervrije wetenschap & innovatie. Je ontvangt dan regelmatig nieuws over o.a. subsidiecalls, events en nieuwe projecten.

Neem contact met ons op

Kom bij ons langs

Kom langs

Groot Hertoginnelaan 201
2517 ES Den Haag

proefdiervrij logo

Groot Hertoginnelaan 201
2517 ES Den Haag

Telefoon: +31 (0)70 306 2468